torstai 19. syyskuuta 2013

Seuraako idea ratkaisua vai ratkaisu ideaa?

Arkea helpottavien digitaalisten ratkaisujen -työpajassa Mikkelissä pyöriteltiin jälleen 19.9. joukolla kysymyksiä kaupungin palveuiden digitalisoimiseksi.


Työpajassa käytiin jälleen mielenkiintoista keskustelua ideakilpailun toteutuksesta sekä myöskin laajemmassa kontekstissa kaupungin palvelurakenteen kokonaisarkkitehtuurista. Yhtä mieltä oltiin jälleen kerran siitä, että ensin on muodostettava kokonaisuutta palveleva suunnitelma ja tavoitteet palvelujen digtalisoimiseksi. Vasta sen jälkeen on pohdittava sitä, miten ongelmat ja tarpeet ratkaistaan. Palvelujen digitalisointiprosessissa ei siis pidä mennä järjestelmät eli ratkaisut edellä, vaan aidosti lähdetään liikkeelle siitä, miten rakennetaan aidosti arkea helpottava kaupunki, joka samalla myös lisää kaupungin tuottavuutta.


Esille keskustelussa nousi esille myös tärkeä näkökulma siitä, mitä palveluita kannattaa digitalisoida ja tuottaako palveluiden digitalisoiminen automaattisesti tuottavuushyötyä tai lisäarvoa kuntalaisille. Palveluiden digitalisointi ei siis saa olla itseisarvo, vaan kaikki ratkaisut on kyettävä kytkemään todelliseen tekemiseen hyöty- ja tuottavuusnäkökulman kautta.

Kolme jo järjestettyä työpajaa ovat tuottaneet runsaasti hyvää ideointia ja keskustelua sekä palvelujen digitalisoimisesta, mutta myöskin lokakuussa käynnistyvän ideakilpailun toteuttamiseksi.

Ideakilpailun arviointikriteereitä pohdittaessa esiin nousi seuraavanlaisia ajatuksia:



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti