maanantai 23. syyskuuta 2013

Digitaalisuus koulumaailmassa

Musiikkiluokan opettaja Kirsi Kaunismäki-Suhonen on päivittäin tekemisissä nuorten koululaisten kanssa, jotka ovat kasvaneet digiaikana ja ovat koneiden kanssa sinut huomattavasti paremmin kuin vanhempi sukupolvi. Kirsi oli saanut ennen tapaamistamme tietää, että hänen luokkansa on valittu ainoana luokkana mukaan mediataitoviikon toteutukseen. Mediakasvatus ja kuvaohjelmakeskus suunnittelee ohjelmaa kyseiselle viikolle. Tänä vuonna "Hyvä internet" -mediataitoviikkoa vietetään viikolla 7. Kirsin oppilaat ovat mukana ohjelman suunnittelussa. Mediakasvatusviikon tavoitteena ei ole itse nostaa esiin välineitä, vaan herättää ajatuksia kuinka koululaisista kasvaisi vastuullisia, mediatietoisia ja -taitoisia aikuisia.

Sähköinen portfolio tukemaan Wilmaa?


Kirsi Kaunismäki-Suhonen on musiikkiluokan opettajana Päämajakoululla.
Koulun ja kodin välisessä viestinnässä on jo käytössä Wilma, sähköinen reissuvihko. Sitä kautta kotiin saapuvat viestit ovat valitettavan usein ainoastaan tietoa unohtuneista sekä tekemättömistä asioista ja onnistumiset jäävät jakamatta. Kirsi muistuttaa, että koulu on paikka, jossa koululaiset viettävät viikoittain monta kymmentä tuntia aikaa, eikä tuo aika onneksi pelkästään negatiivisia asioita sisällä.

Kirsi oli viikonlopun aikana surffailut verkossa ja etsinyt erilaisia tapoja käyttää verkkoa hyödyksi opetuksessa. Hän oli törmännyt siellä erittäin toteutuskelpoiseen ideaan: sähköinen portfolio, joka seuraisi koululaista aina ensimmäisestä luokasta yhdeksännelle saakka. Portfolioon voitaisiin liittää kuvina esimerkiksi kuvaamataidon tunneilla tehdyt työt sekä äänitiedostoina musiikkitunneilla aikaansaadut sävellystyöt ja muut musiikkinäytteet. Näin vanhemmilla olisi mahdollisuus olla tiiviimmin mukana lastensa arjessa ja jokapäiväisessä tekemisessä sekä nauttia töistä niiden valmistuttua eikä vasta jouluna tai kevätjuhlan alla. Kirsin mielestä tämä olisi tätä päivää ja portfolio toimisi myös mainiona tiedonsiirtovälineenä yläasteelle siirryttäessä, jolloin opettajat vaihtuvat. Portfoliossa olisi varmaan mahdollista myös jakaa koetulokset ja paljon muutakin informaatiota. Portfolion sisältö olisi hyvä suunnitella yhdessä kodin ja koulun kanssa.

Sähköinen portfolio ei lisäisi välttämättä opettajien työtä, sillä portfolion täyttäminen voisi olla osa oppimisprosessia koululaisten itse täyttäessä omat portfolionsa. Monesti koululaiset itse asiassa voisivat toimia opettajina niin opettajille kuin vanhemmille portfolion täytössä ja näin saada lisää onnistumisen tunteita.

Koulunkäynti tulevaisuudessa?


Kirsi oli viikonlopun aikana törmännyt myös sivuille, jossa esiteltiin Hollannissa toimivia Steve Job's -kouluja, jotka ovat avoinna 24/7. Koululaiset ja vanhemmat valitsevat itse kurssit mihin koululaiset osallistuvat. Koulussa ei ole lukujärjestyksiä, eikä kirjoja, kaikki tieto on iPadin kautta saatavissa ja haettavissa. Kuulostaa melko hurjalle, eikä Kirsi näe, että ihan heti siihen oltaisiin Suomessa menossa.

Verkostoitumista verkon kautta


Verkkoa pitäisi enemmän hyödyntää verkostoitumiseen. Koululuokilla voisi olla kummiluokkia eri puolilta Suomea ja miksei ulkomailtakin. Voitaisiin seurata mitä muualla on tehty, jakaa kokemuksia ja oppeja puolin sekä toisin. Tätä kautta olisi mahdollista oppia hyväksi havaittuja, uusia käytäntöjä ja laajentaa näkemyksiä.

Teksti ja kuva: Saara Liukkonen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti