keskiviikko 21. elokuuta 2013

Mikkeli Smart City -työpajasarja käynnistyi

Ensimmäisessä työpajassa pohdittiin digitaalisen kaupungin mahdollisuuksia ja haasteita


Mikkeli-salissa 21.8. järjestetyssä Mikkeli Smart City -työpajassa joukko yrittäjiä ja kehittäjiä oli pohtimassa kaupungin palvelujen digitalisoinnin mahdollisuuksia ja haasteita. Päivän aikana keskusteltiin muun muassa siitä, mitä haasteita digitaalisilla palveluilla ratkotaan ja miksei ratkaisuja ole jo toteutettu?  Työpajassa hahmoteltiin myös marraskuun alussa käynnistyvän avoimen kilpailun toteutusta.


Tehostamalla palveluita parannetaan sekä kaupunkilaisten arkea että kaupungin tuottavuutta


Mikkelin kaupungin asiakaspalvelupäällikön Heli Hännisen mukaan Kaupungin palvelurakenteen kehittäminen ja tehostaminen tulee kohdistumaan erityisesti sosiaali- ja terveyspuolelle. Suurin ongelma on se, että kaupunki ei ole pysynyt ajan kehityksessä mukana. Digitaalisia järjestelmiä on otettu kyllä jonkun verran käyttöön, mutta ne on liimattu olemassa olevien prosessien päälle ilman, että kokonaisvaltaista tarvekartoitusta olisi tehty siitä, mitä kaupunki ja sen asukkaat todella tarvitsisivat ja mitkä olisivat ne oikeat digitaaliset ratkaisut kokonaisuuden kannalta.

"Täysin automatiosidut prosessit puuttuvat kaupungin palveluprosesseista täysin, joten se on yksi keskeinen tarve ja ongelma, jonka ratkaisemiseen kaipaamme apua ja asiantuntijakumppanuuksia. Esimerkiksi vanhuspalveluissa aikaa vapautuisi kotikäynneille, kun osaisimme automatisoida tiettyjä toimintoja oikeissa kohdissa. Tässä toteutuisi sekä tuottavuuden että kaupunkilaisten arjen parantumisen tavoite", toteaa Hänninen.

Keskustelussa haasteina nähtiin erityisesti julkisen päätöksen ja hankintakulttuurin kankeus ja byrokratia. Myös yritysten välisessä yhteistyössä ja osapuolten välisen luottamuksen saavuttamisessa nähtiin haasteita - kumppanuuksien on oltava aidosti molemmille osapuolille etua tuottavaa, jotta yhteistyöhön kannattaa lähteä mukaan. Tähän olisi kuitenkin pyrittävä, jotta erilaisia ydinosaamisia yhdistelemällä löydetään parhaat mahdolliset ratkaisumallit eri tarpeisiin.

On vain uskallettava heittäytyä rohkeasti mukaan yhdessä kehittämiseen, sillä voihan kilpailun tulokset avata aivan uudenlaisia näkemyksiä ja ahaa-elämyksiä myös yritykseltä toiselle, toteaa Mikkelin kaupungin hankinta-asiantuntija Ilkka Liljander.


Avoin kilpailu tarjoaa yrityksille useita reittejä uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin


Avoin kilpailu starttaa ennakkoilmoituksen julkistamisella HILMAssa syyskuun alussa ja itse kilpailu on käynnissä 21.10.-15.11.2013. Kilpailun tulokset julkistetaan merkittävässä gaalassa joulukussa 2013 suuren yleisön ja arvovaltaisen raadin edessä. Kilpailussa etsitään mikkeliläisten arkea helpottavia ja kaupungin tuottavuutta parantavia digitaalisia palveluratkaisuja neljässä eri kategoriassa:
  1. Kotona asumisen mahdollistaminen
  2. Maankäyttö ja kaavoitus
  3. Sujuva liikkuminen
  4. Arjen pienet ratkaisut
Tärkeäksi ja yrittäjiä kiinnostavaksi kysymykseksi nousi työpajassa erityisesti se, mitä yrittäjät palveluntarjoajina hyötyvät kilpailuun mukaan lähtemisestä.  Hyöty yrityksille on selkeä. Kaupunki tekee hankintoja vuosittain yli 200 miljoonalla eurolla ja nyt se etsii strategisia kumppaneita toteuttamaan palvelurakenteen uudistusta ja digitalisointia – tositarkoituksella.

”On selvää, että Mikkelin kaupunki, ei yksin pysty palveluitaan digitalisoimaan, vaan tarvitaan uudenlaisia yhteistyön ja kumppanuuksien muotoja yritysten ja kaupungin välille”, toteaa Mikkelin kaupungin kehitysjohtaja Soile Kuitunen.

Joku tästä jaossa olevasta potista siis hyötyy ja siksi Mikkelin kaupunki haastaa erityisesti yritykset mutta myös kuntalaiset ja elinkeinoelämän kehittäjät digitaalisten palveluratkaisujen kehittämiseen. Avoin kilpailu järjestetään, jotta löydetään varmasti ne parhaimmat, kaupunkilaisten arkea ja kaupungin palveluiden tuottavuutta eniten parantavat ratkaisut.

Mutta miten mukaan kilpailuun lähtevä yritys sitten voi saada synnytettyä tästä kaikesta itselleen uutta liiketoimintaa? Väyliä ja reittejä tähän on monia. Kilpailuesitysten joukosta voi jo suoraan erottua ratkaisuja, joista kaupunki tekee hankintapäätöksiä tai vaihtoehtoisesti lähtee osarahoittamaan ideoita hankkeina. Myös Tekesiltä yritys voi saada innovaatioonsa rahoitusta. Kilpailun kautta syntyvät kumppanuusverkostot ovat myös yksi väylä uuden liiketoiminnan syntymiselle, jolloin yritysverkostot lähtevät itsenäisesti viemään uutta palveluinnovaatiota eteenpäin. Yrityksen idea voi edetä myöskin esikaupalliseen hankintamenettelyn vaiheeseen, jossa potentiaaliset ideat testataan ja joiden pohjalta käynnistetään varsinainen hankintaprosessi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti