tiistai 20. elokuuta 2013

Yhteisöllistä elämistä

Eija Voutilainen rakastaa digitaalisista palveluista eniten kirjaston määräpäivämuistutusta. Tiedot liikkumisesta ja tietysti
tapahtumista ovat tärkeitä tietysti. Käytän nettikauppaa ihan säännöllisesti. Luomuruuan ja lähiruuan kestotilaaja toki.

Minä muutin tarkoituksella Mikkeliin


Minä muutin Mikkeliin viisi vuotta sitten. Koska halusin elää yhteisössä. Täällä on helppoa hakea itselleen omaa toimintaväylää. Minä kirjoitan. Matematiikasta tykkään kirjoitta kovasti. Tänään ilahdun siitä, että Italian markkinoilla tämän Etelä-Savosta lähteneen kirjan myynti on ylitti 5000 rajan. Minä tykkään muutenkin monikulttuurisuudesta. Oma väyläni on uudenlaisessa vapaaehtoistyössä monikulttuuristen lasten kanssa. Mutta ei siitä sen enempää.


Olennaista on ratkaista oikeita ongelmia


Sitä luullaan ihan vääriä asioita meidän asukkaiden hyvinvoinnista. Minun, eikä monen muunkaan elämänilo tule siitä, että terveydehuollon puhelimeen vastataan nopeasti. Tai että saisin ruokaa pahvirasiassa kotiin. Minun elämänilo syntyy yhteisössä. Se syntyy eteläsavolaisessa luonnossa. Rosoisessa kulttuuriympäristössä. Arjessa se syntyy kansalaisopistossa.

Ei kannata tehostaa kalliita terveydenhuollon palveluita jos ne voi tehdä tarpeettomiksi


Kansalaisopistossa kielten harrastajana olen törmännyt niihinkin, joille terveydenhuollon palvelut ovat arkipäivää. Uudelle sktisofreenikko-ystävälleni kansalaisopiston alennukset neljännestä kurssista ovat merkityksellisesiä.Vielä merkityksellisempiä ovat ne nettikurssit joita hän - ja me monet muutkin - kahlaamme hyvää opastusta saaneena. Kansalaisopisto korvaa terveydenhuoltoa todellisuudessa.


Menestys lähtee hyvinvoinnista


Mikkelin menestyksen salaisuus on sen asukkaiden hyvinvoinnissa. Ja tietysti luonnossa. Ei tyydytä korvaamaan terveydenhuollon palveluja. Tehdään ne tässä loistavassa ympäristössä tarpeettomiksi vaikka sitten digitaalisin ratkaisun. Itse haluan päästä elämäni loppuun asti kulttuurin ja luonnon elämyksiin. Vaikka sitten digitaalisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti