sunnuntai 30. kesäkuuta 2013

Mitä on arkea helpottava digitaalinen kaupunki?

Digitaalisuus on kokonaisvaltainen asia. Se ei ole yksittäisiä palveluja. Se on entistä enemmän sellaisia ratkaisuja, joita emme edes välttämättä huomaa. Esimerkkejä löytyy ympäriltämme. Laskuja maksaessa ei juuri tarvitse näppäillä muuta kuin tilinumero. Veroilmoituksen teko perustuu pitkälti etukäteen jalostettuun tietoon, jotka tarkistamme. Monet tiedot siirtyvät kansalaisen ja viranomaisen välillä vaivatta.

Digitaalisuus on parhaimmillaan silloin, kun se helpottaa arkista elämää, säästää aikaa, energiaa ja rahaa, tuo turvaa, lisää hyvinvointia. Digitaalisuus palvelee kaiken ikäisiä.

Vanhuksille tarvitaan sellaisia digitaalisia ratkaisuja, jotka varmistavat hyvän ja turvallisen kotona asumisen. Liikkumista voi pitkien etäisyyksien kunnissa helpottaa yhteiskuljetuksilla ja pyörillä olevilla palveluilla. Lapsiperheiden elämää voi helpottaa koulun ja kodin välisellä helpolla tietojen vaihdolla. Kansalaiset voivat tukea viranomaistyötä havainnoimalla ympäristöään ja antamalla tätä koskevaa tietoa sähköisesti viranomaisille.

Parhaimmillaan digitaalisuus säästää veroeuroja sinne missä niitä kipeimmin tarvitaan. Sinne, missä kasvokkain tapahtuva palvelu on välttämätöntä.

Kehitysjohtaja Soile Kuitunen odottaa asukkaiden omia ideoita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti